• HET NJi WERKT AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws

AKJ: Aantal klachten jeugdhulp groeit

Meer kinderen en ouders met vragen, problemen of klachten over jeugdhulp meldden zich in 2016 bij een vertrouwenspersoon van het AKJ. Dit blijkt uit het AKJ-jaarverslag.

In 2016 zochten ruim 10.800 cliënten contact met het AKJ. Dat is 42 procent meer dan in 2015. Zij hadden 3.425 vragen, 3.857 problemen en 14.270 klachten. De klachten gaan met name over de bejegening. Een cliënt voelt zich bijvoorbeeld niet serieus genomen of vindt dat de medewerker onvoldoende luistert. Daarnaast klagen cliënten over onzorgvuldige beslissingen en gebrekkige informatie of uitleg over de hulpverlening.

Het AKJ signaleert ook een aantal trends. Cliënten kennen de werkwijze niet van jeugdhulp in hun gemeente en weten niet bij wie zij terecht kunnen voor vragen of klachten. Verder beschikt een aantal regio's over onvoldoende jeugdbeschermers bij jeugdbescherming en jeugdreclassering. Daarnaast klagen jongeren in gesloten instellingen over fysiek ingrijpen. Zij stellen dat dit onnodig is, te hard of niet volgens de regels.

Bron: AKJ

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.