• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws

Beste plaats voor ouderbetrokkenheid is thuis

De aandacht die ouders thuis aan leren besteden, levert een grotere bijdrage aan de ontwikkeling van hun kinderen dan ouderbetrokkenheid op school. Dat blijkt uit een NWO-analyse van 165 onderzoekspublicaties over ouderbetrokkenheid.

De publicaties gaan in op de effecten van ouderbetrokkenheid thuis op de prestaties, de motivatie, het welbevinden en de zelfwaardering van leerlingen. Voor alle leeftijdsgroepen blijkt dat betrokkenheid van ouders bij het leren thuis het meest effect heeft. Helpen bij huiswerk en voorlezen bijvoorbeeld stimuleert de ontwikkeling van het kind meer dan helpen in de klas.

Ouderbetrokkenheid thuis werkt het beste als leerkrachten een positieve houding hebben tegenover alle ouders en zich inspannen om de thuiscultuur van alle leerlingen te begrijpen. Daarbij is het van belang dat leerkrachten hun verwachtingen over ouderbetrokkenheid helder maken voor de ouders. Zij kunnen dat doen door vragen te stellen, ouders praktische tips te geven en hen te informeren over het onderwijs en de voortgang van de leerling.

Bron: NWO

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.