• HET NJi WERKT AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws

Persoonlijke inzet bepalend voor passend onderwijs

Bij het verwezenlijken van passend onderwijs voor kinderen die thuiszitten, zijn de individuele visie, houding, ambitie, doorzettingsvermogen en durf van de direct betrokkenen het belangrijkste. Dat blijkt uit onderzoek van het project Gedragswerk, dat op 13 november werd gepresenteerd.

Het kleinschalige en kwalitatieve onderzoek 'Niemand kan het alleen' heeft geïnventariseerd wat de belangrijkste hindernissen en stimulansen zijn voor het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen in een problematische situatie. Samenwerking tot stand brengen tussen de betrokken partijen, zoals leerkrachten, ouders en de schoolleiding, is daarbij cruciaal.

Er is een top 10 bepaald van factoren met de krachtigste invloed, op basis van uitspraken van de achttien respondenten. Bovenaan staan mentaliteitsverandering en visieverandering, gevolgd door een goede schoolleiding.

Gedragswerk is een project dat tot doel heeft de samenwerking te bevorderen in de aanpak van leerlingen met gedragsproblemen.

Bron: Gedragswerk

Meer informatie

Gerelateerd nieuws

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.