Home > Kennis > Dossiers > Kinderopvang > Praktijk > Inspiratiebronnen > Célestin Freinet

Célestin Freinet

Delen:

Deel op TwitterDeel op FacebookDeel op LinkedInMail deze pagina

Célestin Freinet (1896 -1966) werd na zijn opleiding aan de kweekschool onderwijzer op een dorpsschool in de Franse Alpen. Hij merkte in zijn klas van 35 jongens tussen de vijf en acht jaar dat ze niet geïnteresseerd waren in zijn klassikale lesstof. Freinet is toen gaan zoeken naar manieren om beter aan te sluiten bij de ervaringen en interesses van kinderen. Hij vond deze in de vrije natuur en in werkplaatsen in het dorp.

De theorie: verantwoordelijkheid leren dragen

Freinet vond dat je kinderen verantwoordelijkheid naar draagkracht moet leren dragen. Dat betekent dat kinderen zich serieus genomen voelen en zich meer betrokken voelen bij hun omgeving.

In de kinderopvang
Door zelfwerkzaamheid en zelfstandigheid te stimuleren, leer je kinderen verantwoordelijkheid dragen. Dat betekent ondermeer dat ze zelf hun speelgoed pakken en weer opruimen, zelf naar de wc gaan, zichzelf aan- en uitkleden, een doekje pakken als ze gemorst hebben. En ook: laat kinderen zoveel mogelijk zelf hun onderlinge conflicten oplossen.

Laat ze nadenken over wat ze willen doen en leer ze om iets te vragen als ze iets van je willen. Ga zelf niet ongevraagd veters strikken of knopen vast- of losmaken.

Ook kun je de ruimtes zodanig inrichten dat kinderen zo veel mogelijk zelfstandig hun weg kunnen vinden.

De theorie: contact met de wereld

Contact met de wereld om hen heen en met de maatschappij, is volgens Freinet voor kinderen essentieel. Ze moeten zich met de 'echte' dingen van het leven kunnen bezighouden.

In de kinderopvang
Ga met de kinderen naar buiten en verken de buurt. Ga met ze naar de bakker en vraag of hij een keer kan laten zien hoe hij het brood bakt, of ga naar de markt en kijk wat er allemaal in de kraampjes ligt.

De theorie: 'echte' spullen

Dat kinderen nog geen huizen kunnen bouwen of schapen kunnen hoeden, wil nog niet zeggen dat ze alleen maar met 'kinderspullen' mogen spelen. Geef ze zo veel mogelijk materialen uit de grotemensenwereld, zodat ze hun werk kunnen naspelen.

In de kinderopvang
Geef de kinderen geen kinderserviesjes en –fornuisjes, maar echte potten en pannen, keukenmateriaal en echte (lege) verpakkingen van levensmiddelen voor in het winkeltje.

De theorie: handen en hoofd

Werk moet zinvol zijn en een beroep doen op je handen én je hoofd. Goed kunnen fietsen is net zo belangrijk als goed kunnen puzzelen. De intellectuele ontwikkeling moet niet worden overgewaardeerd.

In de kinderopvang
Kinderen laten meehelpen op een kinderdagverblijf is heel goed voor zowel hun fysieke als cognitieve ontwikkeling. Met het meehelpen in de keuken doen ze motorische vaardigheden op. Maar ze leren daardoor ook tellen, ze leren verschillende soorten fruit en groenten kennen, ze leren taken verdelen en samenwerken. Kinderen zijn trots op wat ze gedaan hebben en krijgen daardoor zelfvertrouwen.

De theorie: serieus nemen

Aanvaard een kind zoals het is en neem het serieus. Op iedere leeftijd.

In de kinderopvang
Sta open voor alle uitingen en gevoelens van kinderen en benader ze positief. In de kring bijvoorbeeld kun je kinderen de gelegenheid geven om hun gevoelens te uiten en hun belevenissen te vertellen. Door naar elkaar te luisteren, laat je blijken iedereen serieus te nemen.

Bronvermelding

Dit artikel verscheen eerder in het tijdschrift 'Kinderopvang':
Vroom, M., 'Vernieuwende pedagogen', in: 'Kinderopvang', nummer 10, oktober 2003, p. 27.

Foto: Bettina Neumann

Trainingsaanbod
Het NJi ontwikkelt een training Taal- en interactievaardigheden voor pedagogisch medewerkers

Het Boxtels Model in 1000 woorden
De werking van de matrix voor ambtenaren jeugd en onderwijs en samenwerkingspartners in vve

Su'en  Verweij-Kwok Su'en Verweij-Kwok is contactpersoon voor het dossier Kinderopvang.

Stel een vraag

Print Print pagina of dossier

Print deze pagina

Print het complete dossier

Of print een selectie
Nieuws
Vormen en gebruik
Kwaliteit
Praktijk
Professionalisering
Beleid
Onderzoek
Na- en bijscholing
Literatuur
Agenda
Links
Over dit dossier